11 храни почистват артериите от плаки

07.08.2017

Сърдечносъдовите заболявания са сред водещите причини за смъртност у нас. Някои специалисти дори ги наричат „тих сериен убиец“. Те отнемат живота на около 70 000 българи годишно. Ето защо лекарите не спират да повтарят, че някои промени в храненето могат значително да намалят рисковите фактори.


Някои от най-честите причини за сърдечносъдовите заболявания включват тютюнопушене, стрес, заседнал начин на живот, висок прием на сол и мазни храни. Всички тези нездравословни навици водят до увреждане на кръвоносната система - до блокиране на вените със съсиреци и втвърдяване на плаките вътре в артериите. А това прави кръвния поток бавен и труден, принуждавайки сърцето да работи по-усилено.


Правилното хранене и здравословния начин на живот могат да забавят увреждането на кръвоносните съдове, категорични са кардиолозите. По думите им трябва да се избягват продукти, които са трудни за усвояване на организма – тлъстите меса, преработените млечни продукти и т.н. Проблем има и със захарите, които се свързват с различни възпаления и развитието на атеросклероза.


Има обаче няколко храни, които според кардиолозите помагат на сърдечносъдовата система да функционира правилно. Ето защо не трябва да станат част от ежедневното меню – особено в това на по-възрастните хора. За тях са препоръчителни пресните плодове, които съдържат витамини, минерали, фибри и антиоксиданти. Те са необходими за поддържане здравето на сърцето.


Черният боб е пълен с фибри, които понижават нивата на лошия холестерол в кръвта. Той е препоръчителен както за мъжете, така и за жените над 65-годишна възраст, което са предразположени към развитието на атеросклероза.


Скумрията пък е отличен източник на омега-3 мазнини, който понижава кръвното налягане и коригират нивата на холестерол в кръвта, като същевременно поддържат еластичността на вените и артериите. Също така тя е добър източник на витамин D - хранителен елемент, свързван с по-доброто кръвно налягане.


Спанакът е пълен с витамини и фибри. В него има ензими, които намаляват кръвното налягане. Освен това е идеално средство за предпазване от атеросклероза, заради съдържанието на витамин К. Нужно е човек да изяжда само по една чаша спанак дневно, за да е здраво сърцето му.


Лененото семе съдържа високи нива на витамин Е, омега-3 мазнини и фибри. Полезните вещества в тези семена нормализират пулса, предотвратяват втвърдяването на артериите и образуването на кръвни съсиреци във вените. По този начин се понижава риска от инфаркт и инсулт.


Различните видове ядки са богат източник на мононенаситени мазнини, витамин Е и селен - минерал, свързан с 57% понижаване на риска от сърдечни заболявания. Установено е, че хората, които ядат по 100 грама ядки седмично, имат с 30% по-малко артериални проблеми, в сравнение с онези, които рядко или никога не хапват ядки.


Авокадото съдържа калий, които поддържа сърдечния ритъм и кръвното налягане под контрол. Мононенаситените мазнини в този екзотичен плод пък понижава нивата на лош холестерол в кръвта.


Слънчогледовите семки са натъпкани с витамин Е и фитостероли, които предпазват организма от натрупването на висок холестерол в кръвта. Освен това те са идеални за хора с хипертония. Препоръчват се и на хора с диабет тип 2, които страдат от лошо оросяване на краката.


Зеленият чай е известен с това, че е богат на антиоксиданти. Те намаляват риска от натрупване на мазнини в артериите, като по този начин предотвратяват сърдечносъдовите заболявания с напредването на възрастта.


Лещата е бобово растение, което също намаляват лошия холестерол в кръвта по напълно естествен начин. Според едно проучване тя намалява плаките в артериите с 5%, като по този начин предотвратява развитието на атеросклероза.


Лютите чушки пък са пълни със съединението капсацин. Известно е, че това вещество понижава възпалението на съдовете и намалява риска от образуване на плаки в артериите. Редовната консумация на люти чушки предпазва от атеросклероза и води до слабо понижаване на кръвното налягане.


Чесънът е полезен най-вече заради противовъзпалителните си свойства. Но се препоръчва и на хипертониците, за понижаване на кръвното налягане и нивата на лош холестерол в кръвта. И двата проблема могат да навредят сериозно на кръвоносната система.


Bookmark and Share
Още от Eco&Bio

Липсата на витамин D се наваксва с яйца и масло

29.06.2017

Липсата на витамин D може да се компенсира чрез промени в храненето, твърдят специалистите. Въпреки че лятото е време за море, много хора не обич

виж още

Цвеклото понижава кръвното

28.06.2017

Цвеклото съдържа химически нитрат, който драстично намалява кръвното налягане. Хората, които пият по една чаша сок от този зеленчук дневно в пове

виж още

Шестте най-добри храни за сърцето

21.06.2017

Човешкото сърце е неуморим двигател, който работи 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, без никаква почивка. Дължим на него всяка глътка възд

виж още

Калкулатор Body Mass Index
Erectile dysfunction
Heart attack

Здравен календар август 2017

П В С Ч П С Н
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Виж още

Анкета

Може ли да се разчита на "Спешна помощ"?

Резултатите