Шестте най-добри храни за сърцето

21.06.2017

Човешкото сърце е неуморим двигател, който работи 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, без никаква почивка. Дължим на него всяка глътка въздух. Ето защо здравото му е от съществена важност, ако искаме да живеем дълго и продуктивно. Високите температури през лятото го натоварват, а ако то не е добра кондиция, може да ни „изостави“, напомнят кардиолозите.


Живакът в термометри продължава да нараства и скоро дори хората с напълно здрави сърца ще започват да се задъхват в жегата. Има обаче няколко простички неща, които всеки от нас можете да направите, за да запази в добра форма тази най-важна помпа в организма. На първо място е добре да се откаже от нездравословните си навици. Движението също е важно, но спортуването трябва да е в ранните сутрешни часове или вечер след залез слънце.


И последно, но не и по значение, е промяната в хранителния режим. Родните диетолози са съставили списък с шест продукта, които се грижат за сърцето през лятото.


1. Плодовете


Съществуват многобройни проучвания, които показват, че плодовете са полезни за общото здраве и в частност за сърцето. В тях има хранителни вещества като лутеин и бета-каротин, витамин С, полифеноли, фолиева киселина, калций, калий, магнезий и фибри. Лекарите твърдят, че жени, които хапват повече от три порции ягоди и боровинки на седмица, имат 32% по-нисък риск от миокарден инфаркт, в сравнение с онези, които консумират по-малко плодове. Добрият ефект върху сърцето се дължи на антиоксидантите, които спомагат за разширяването на кръвоносните съдове и понижаването на кръвното налягане. Освен това консумацията на една чаша плодове на ден може да увеличи нивата на добрия холестерол, което несъмнено е полезно за сърцето. Ето защо кардиолозите съветват, през лятото да се хапва купичка пресни плодове (боровинки, ягоди, къпини, малини и т.н.) за закуска.


2. Сьомгата


Всички мазни риби (сьомгата, скумрията, пъстървата, шарана и риба тон) са добри източници на омега-3 мастни киселини, за които се предполага, че притежават кардиопротективни свойства и антисъсирващ ефект. Те повишат нивата на добрия холестерол и намаляват риска от внезапен сърдечен удар при пациенти с хронични проблеми. Мазната риба също е добър източник на селен и антиоксиданти, които защитават сърдечносъдовата система. Препоръчително да се изяждат най-малко две порции риба седмично. Винаги, когато е възможно, човек трябва да избира прясна, а не дълбоко замразена сьомга. Както всеки друг продукт, който престоява във фризерите с месеци, така и рибата губи ценните си качества. Освен това, когато е взимаме от хладилните камери, трябва да знаем, че тя е обработена със сол. Другото нещо, върху което лекарите обръщат внимание, е сьомгата да се обработва леко – за няколко минути на грил тиган. Желателно е да се сервира за вечеря, като се постави върху канапе от предни зеленчуци.


3. Овесената каша


Много изследвания са доказали, че овесът е чудесна храна за намаляване на холестерола. В него има бета-глюкан (разтворима форма на фибри), който се попадайки в храносмилателния тракт, образува гъст гел. Именно той се свързва с излишния холестерол в червата и го извежда от организма, като не му позволява да премине в кръвоносната система. Пълнозърнестият овес може също така да подобри контрола на кръвното налягане и да намали риска от сърдечносъдови заболявания. Лекарите твърдят, че овесена каша е страхотна закуска, особено ако към нея се прибави шепа пресни плодове. Желателно е да се избягват готовите миксове, на чийто етикет пише, че съдържат овес. В тях обикновено има и сушени плодове или добавена захар, което вече не е добре нито за общото здраве, нито за сърцето.


4. Доматите


Домати, благодарение на тяхната висока концентрация на калий, са друг добър за сърцето продукт. Варените, и дори обработените, също са страхотен източник на антиоксиданти. Някои проучванията разкриват, че ликопенът може да бъде полезен за намаляване на нивата на лошия холестерол, а от там и за предотвратяване на риска от инфаркт на миокарда в най-големите жеги през лятото. Редовната консумация на богатите на ликопен домати може да намали риска от сърдечносъдови заболявания с 25%. А тяхната ниска калоричност ги прави чудесно допълнение към здравословната диета. Кардиолозите препоръчват да се изяжда поне по една салата от домати на ден. Въпреки че при варене те губят част от витамин С, супата също е добър вариант – особено ако се консумира студена.


5. Тъмният шоколад


Не се изненадвайте - шоколадът може да бъде наистина здравословен продукт и да се погрижи за сърцето. Доказват го последните изследвания. Според резултатите от тях, ежедневната консумация на 2-3 кубчета тъмен шоколад може да намали риска то инсулти и инфаркти при хора с хронични сърдечносъдови проблеми. Освен това какаото спомага за намаляване на кръвното налягане при пациентите с хипертония. Този благотворен ефект върху организма се дължи на флаванолите и полифенолите. Те са в състояние да предотвратят образуването на съсиреци и по този начин да предпазят сърцето. Кардиолозите обаче напомнят, че само шоколадите с над 60-70% какао са полезни за здравето. Добре е човек винаги да чете етикета, за да се уверите, че шоколадът, който смята да изяде, не съдържа палмово масло и захар.


6. Авокадото


Авокадо действително е суперхрана. То съдържа почти всичко, от което се нуждае сърцето - диетични фибри (разтворими и неразтворими), калий, магнезий, антиоксиданти, витамини С, Е и от група В, каротиноиди и феноли. Освен това, той е добър източник на мононенаситени мастни киселини, които понижават лошия холестерол в кръвта и предотвратяват образуването на кръвни съсиреци. Кардиолозите препоръчват през лятото да се добавя по едно добре узряло авокадо към зелената салата за обяд. Пюрето от авокадо пък може да се ползва като „пастет“ за закуска, като не намаже с него филийка пълнозърнест хляб. Добре е обаче да не се забравя, че то е доста калорично, т.е. не бива да се изяжда повече от едно на ден.


Bookmark and Share
Още от Eco&Bio

11 храни почистват артериите от плаки

07.08.2017

Сърдечносъдовите заболявания са сред водещите причини за смъртност у нас. Някои специалисти дори ги наричат „тих сериен убиец“. Те от

виж още

Липсата на витамин D се наваксва с яйца и масло

29.06.2017

Липсата на витамин D може да се компенсира чрез промени в храненето, твърдят специалистите. Въпреки че лятото е време за море, много хора не обич

виж още

Цвеклото понижава кръвното

28.06.2017

Цвеклото съдържа химически нитрат, който драстично намалява кръвното налягане. Хората, които пият по една чаша сок от този зеленчук дневно в пове

виж още

Калкулатор Body Mass Index
Erectile dysfunction
Heart attack

Здравен календар август 2017

П В С Ч П С Н
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Виж още

Анкета

Може ли да се разчита на "Спешна помощ"?

Резултатите