Храни за по-здрави кости

11.06.2017

Мнозина смятат, че фрактурите са заплаха само през зимата. Това обаче не е точно така. И през лятото човек може да падне и да счупи крак или ръка. Ето защо менюто му трябва да е съобразено и с костната система, не само с желанието за бързо вталяване преди отпуската.


Има няколко хранителни продукти, които могат да се консумират с тази цел. Плътността на костите е важна във всяка възраст. С напредването на годините обаче проблемът с изтъняването им става все по-актуален. Особено след влизането на жената в менопауза. Но от остеопороза могат да страдат и мъжете, уточняват обаче лекарите. А фрактурите в пенсионна възраст съществено повишават опасността от ранна смърт.


Със сигурност всички знаят, че костната плътност намалява по естествен начин с възрастта и затова медиците препоръчват пенсионерите да направят известна корекция в режима си на хранене. Основните храни за подобряване здравето на костите са: обогатените с витамин D и калций млечни продукти, по-мазните риби (сьомга, скумрия, риба тон, сардини), зелените салати, обикновеното зеле, ряпата, орехите, броколите и всички зеленчуци богати на калций.


Препоръчителни са също така бананите, доматите, сладките картофи, стафидите, спанака, папаята, ябълките, портокалите и сушените сини сливи. Когато говорят за остеопороза, медиците обръщат внимание и на няколко храни, които блокират усвояването на калций от организма. Те могат да направят костите по-крехки и по-чупливи от нормалното.


Например, фасулът съдържа елементи, които пречат на организма да абсорбира калций. Тези елементи се елиминират тогава, когато бобът се накисне във вода за няколко часа преди да се сготви. Месото и храните с високо количество протеини също водят до разграждане на костите. Ето защо е добре да се знае, че високопротеиновите диети водят до отделяне и изхвърляне на калция от организма. Това налага обсъждане на режима за понижаване на теглото с диетолог, защото заедно с вталяването, човек може да изтъни фатално и костите си.


И на последно място – ако човек иска да има добра костна плътност, трябва да внимава със солта, алкохола, кофеина и енергийните напитки. Човек трябва да ги консумира в умерено количество. Нещо, което не важи за слънцето – то е един добър източник на витамин D. В този смисъл излежаването на плажа за няколко дни ще зареди организма с този витамин за поне 6 месеца напред. Тук обаче медиците напомнят да се ползват слънцезащитни кремове, за да не се увреди кожата, докато организмът се зарежда с нужния за костите витамин D.


Bookmark and Share
Още от Eco&Bio

11 храни почистват артериите от плаки

07.08.2017

Сърдечносъдовите заболявания са сред водещите причини за смъртност у нас. Някои специалисти дори ги наричат „тих сериен убиец“. Те от

виж още

Липсата на витамин D се наваксва с яйца и масло

29.06.2017

Липсата на витамин D може да се компенсира чрез промени в храненето, твърдят специалистите. Въпреки че лятото е време за море, много хора не обич

виж още

Цвеклото понижава кръвното

28.06.2017

Цвеклото съдържа химически нитрат, който драстично намалява кръвното налягане. Хората, които пият по една чаша сок от този зеленчук дневно в пове

виж още

Калкулатор Body Mass Index
Erectile dysfunction
Heart attack

Здравен календар декември 2017

П В С Ч П С Н
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Виж още

Анкета

Може ли да се разчита на "Спешна помощ"?

Резултатите