Петя Раева: Всяка храна приготвена с любов е здравословна

26.01.2017

Г-жо Раева, коледните и новогодишните празници са съпроводени с богати трапези и неизменното преяждане. Вие как влизате във форма? От какво се ограничавате през януари?


Подготовката ми за преяждането, на което действително всеки се подлага по празниците, включително и аз, започва в началото на декември. Какво имам предвид? Всяка година спазвам целия пост преди Коледа. За щастие той не е толкова строг, защото мога да хапвам риба и морски деликатеси. Но пък се лишавам от яйца, месо и други основни продукти. Ето защо след Бъдни вечер започвам да се захранвам. И така до Новогодишната нощ.


Естествено, трапезите, които заформиха моите приятели за посрещането на новата 2017 година, никак не бяха за подценяване. Имаше много храна, приготвена с много вкус и любов. Така че, и аз като всички хора, не успях да устоя на изкушението да си хапна. Преядох, но това е част от празника. Все пак човек сяда на трапезата с приятели, с червено вино, с баница, с питка, със сармички, със свинско месо и т.н. Нещата са ясни и някак предопределени.


Но след Иванов и Йордановден, които са на 6 и 7 януари, минавам на по-лек режим на хранене. Това означава повече супички. Освен всички други ползи, които те носят на претоварената ни храносмилателна система, те са високо витаминозни, т.е. предпазват ни от настинки и грип. Увеличавам и консумацията на плодове и зеленчуци под формата на прясно изцедени сокове и салати.


Не изключвам месото от храненето си. Всъщност аз много обичам месото, синът ми също и затова често готвя месни яхнии и супи. През януари човек просто трябва да намали количеството на храната и темпото, с което я изяжда. Не съм привърженик обаче на строгите диети, които изключват един или друг продукт от менюто. На малко по-строг режим минавам след Атанасов и Антоновден. Тогава обикновено започвам да усещам, че дънките ми отесняват, и се налага да взема спешни мерки.


Да, факт е, че зимният период е по-благодатен, защото човек може да скрие качените по празниците няколко килограма под дебелите пуловери, но това не бива да ни успокоява. Човек не бива да се отпуска, защото веднъж излезеш ли от форма, трудно се връщаш в нея. Аз лично в средата на януари започвам да се движа повече. Не спортувам, но се движа много. Например по цял ден съм в ресторанта, готвя, меся питки, правя сладки. Рядко ги консумирам, но приготвянето им поглъща голяма част от енергията ми. Или иначе казано, изразходвам натрупаните калории с готвене.


Какво ядете обикновено през януари?


Много обичам киселото зеле например. Приготвям си го с червен пипер и зехтин. Идеално е за тази част от годината, защото е богато на витамин С и предпазва от болести. Богато е и на фибри, които почистват стомашно-чревния тракт. Засища чувството за глад, не е калорично и горещо препоръчвам на хората да го консумират след празниците.


Туршията е другата ми любима храна през този месец. Тя е традиционна за нашата страна, освен това също е здравословна. Това, че е малко по-солена, не е проблем, тъй като тя може да бъде изведена бързо от организма, като увеличим приема на вода. Например, ако нормално пия около литър и половина-два, то след като съм хапнала туршия, увеличавам количеството до два или два литра и половина.


Казахте, че пиете много прясно изцедени сокове. Какви плодове предпочитате? 


Зимата е богата на цитруси, така че пия предимно сок от портокали и грейпфрути, като често добавям и лимони в този микс. Например, ставам сутрин около 9 часа и първото нещо, което правя, е кафе. След това със сина ми изцеждаме сокове от наличните плодове вкъщи. Той предпочита да добавя банани в неговите фрешове, което ги прави малко по-калорични. Аз обаче се придържам към цитрусите.


А какво включва режимът ви на хранене след кафетата и фрешовете? Закусвате ли нещо друго?


Не, не закусвам. Понякога хапвам по една-две мандарини, ако съм много гладна. Първото ми по-сериозно хранене е чак към 14 ч. Ям приготвена от мен храна – супа, яхния и т.н., а не сандвичи или нещо подобно. Ако не съм на работа, си позволявам да изпия чаша вино. Следобедните часове, което за мен е някъде след 17-18 ч., хапвам по 3-4 бисквити, парченце шоколад или нещо друго.


Вечер се придържам към леката храна – купичка пилешка супа без хляб или печени чушки на фурна със сирене например. Тогава си позволявам да изпия и чаша вино, която ми помага да се отпусна след натоварен работен ден. Последното ми хранене за деня е около 21 ч., тъй като режимът ми е такъв – ставам по-късно и си лягам няколко часа след полунощ.


Много специалисти съветват да не се яде след 18-19 часа, но това правило важи за хората, които стават рано сутрин. Всъщност, когато правя индивидуални програми за хранене на различни хора, първото нещо, което питам, е кога се събуждат сутрин и какъв е стилът им на живот. Това определя целия режим. Има хора, които не закусват, докато за други – това е основното хранене за деня. Аз ям по една супа за вечеря, но не всички са в състояние да заситят глада си с такова малко количество храна.


Хората могат да се разделят също така на спортуващи и неспортуващи. Например аз не спортувам, нямам мускули, но пък не спирам да се движа. Тялото ми изразходва голяма енергия, докато готвя, меся хляб или пресаждам цветята. Старая се приемът ми на храна да е равен на часовете движение. Формулата, общо взето, е проста. Ядеш малко и се движиш повече – отслабваш. Или обратното, ядеш много и се излежаваш на дивана – напълняваш.


А как се справяте със сладкишите?


Обожавам ги! Те са голямата ми слабост. Често ми се случва да откажа да си взема бонбон, когато колега черпи по някакъв повод. Защото без един мога, но само с един – не мога. Истината е, че хапвам сладкиши, но го правя регулирано. Не повече от веднъж месечно. - Това означава ли, че избягвате въглехидратите? - Не, не изключвам нищо от храната си. Набавям си малки количества въглехидрати чрез картофите.


Понякога в следобедните часове на деня хапвам препечена филийка с масълце. Разбира се, споменах вече, че хапвам и много плодове. Така си набавям нужните за тялото въглехидрати. Все пак мозъкът и централната нервна система имат нужда от тях. Ето защо мога да кажа, че ги ограничавам, но не се лишавам изцяло от тях. Всеки ден приемам малки количества въглехидрати.


Колко често се качвате на домашното кантарче?


Не съм проверявала килограмите си повече от два месеца, но ги усещам по дрехите. Обичам да нося дънки, така че, когато усетя, че са ми отеснели, взимам мерки. Но не съм вманиачена в това да следя теглото си ежедневно. А и аз много добре знам, че увелича ли приема на храна, това неминуемо ще доведе до леко качване на теглото. В момента се чувствам добре и от много време насам поддържам, общо взето, едно тегло, т.е. нямам периоди на рязко отслабване и рязко покачване на килограмите.


Миналата година излезе от печат втората ви книга със съвети за отслабване. Планирате ли и трета?


Първата ми книга беше основно за отслабването, докато втората е насочена по-скоро към здравословния начин на живот. В нея посочвам нещата, които са важни както за мен, така и за хората, желаещи да са здрави и спокойни.


По-скоро в нея разкривам онези малки трикове, които ни помагат да имаме перфектна фигура, без да натоварваме психиката си с мисли какво можем и какво не можем да ядем. Например разказвам за това как удържам желанието си да ям торта.


Позволявам си да хапна веднъж месечно торта, тъй като много я обичам. Тя обаче е „бомба“ за метаболизма – в нея има големи количества мазнини, въглехидрати и белтъци. Ето защо моят малък трик в подобни ситуации се състои в това да си представя как тя се залепя за дупето ми, когато ми я сервират. Това ме отказва от идеята да я изям, независимо от желанието, което имам.


Що се отнася до третата книга – да, пиша я, но няма да ви кажа каква ще е темата, за да е изненада. За съжаление напоследък имах твърде много работа в ресторанта, но с началото на новата година съм си обещала да си реорганизирам програма така, че да ми остава време и за писане.


Какво подарихте на приятелите си?


Подарих им храна. На тези, които обичат торти, им направих торта. На любителите на салатите приготвих салати. И така нататък. На онези, които се изненадват от това, че говорим за отслабване, а аз подарявам храна, ще кажа, че здравословната храна не е тази, лишена от калории, а приготвената с качествени продукти и много любов.


Автор: Мариана Тодорова


Bookmark and Share
Още от Интервюта

Д-р Д. Тенчев: Половин милион българи имат паникатаки

24.07.2017

Д-р Тенчев, в последно време все повече хора получават паникатаки. Това заболяване ли е? Паническите атаки и паническото р

виж още

Проф. Д. Байкова: Евтините безалкохолни действат като наркотик

12.07.2017

Проф. Байкова, анализът на агенцията по храните доказа двойния стандарт при храните, какви вреди ни нанасят некачествените продукти? виж още

Д-р Венцислав Грозев: България остава без лекари

09.06.2017

Д-р Грозев, преди дни в свое становище Българският лекарски съюз прогнозира хаос в системата заради по-ниските болнични бюджети. Това ли е

виж още

Калкулатор Body Mass Index
Erectile dysfunction
Heart attack

Здравен календар август 2017

П В С Ч П С Н
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Виж още

Анкета

Може ли да се разчита на "Спешна помощ"?

Резултатите